First Ladies of America

West Side Gallery, New York, 2004

  • Karton, Papier, Blattgold, Modellbahnbedarf, Glas
  • Die Arbeit First Ladies entstand während meines Studiums in New York 2003/2004 und umfasste damals alle bisherigen First Ladies der USA. 2009 kam Michelle Obama hinzu und 2017 Melanie Trump, die seit 2025 wieder First Lady ist.
  • Cardboard, paper, gold leaf, mixed-media, glass
  • The work First Ladies was created during my studies in New York in 2003/2004 and at that time included all previous First Ladies of the USA. Michelle Obama was added in 2009 and Melanie Trump in 2017, who has been First Lady again since 2025.

Der vergoldete Umriss des Ehemannes bildet das Gegengewicht jeder First Lady. Bei einem Windhauch schwingen die Köpfe der First Ladies vor und zurück.

The gilded silhouette of her husband counterbalances each First Lady. When a gust of wind passes by, the First Ladies’ heads bounce back and forth.

2004 / West Side Gallery, New York

First Ladies of America (2004) kombiniert eine Beschwörung amerikanischer Vorstadtidylle mit den ausgeschnittenen Konterfeis der Ehefrauen sämtlicher US-Präsidenten. Das Kopf-Schulter-Bild jeder First Lady balanciert auf einem Glaskrug, und wird von der vergoldeten, ausgleichenden Silhouette ihres Ehemannes unter ihr in der Waage gehalten. Auf dem Boden im Innern der Krüge befinden sich Miniaturansichten von Vorstädten: Haus, Rasen, Bäume. Bei jedem Luftzug signalisieren die Figuren durch Kopfnicken freundliche Zustimmung und erfüllen damit ihre Rolle als Kreaturen eines beruhigenden Einverständnisses (Aidan Dunne).

First Ladies of America (2004) combines an evocation of the American suburban idyll with cut-out images of the wives of all the American presidents to date. The head-and-shoulders image of each First Lady is balanced atop a glass jar, counterbalanced by the gilded, upside-down silhouette of her husband beneath her. Inside, the base of each jar is occupied by a tiny suburban vista: house, lawn, trees. With every breath of air, the heads nod in cheerful assent, fulfilling their role as creatures of acquiescence and reassurance (Aidan Dunne).

2017 in der Einzelausstellung "The Nature of Drifting" bei Kevin Kavanagh in Dublin.

2017 in the solo exhibition “The Nature of Drifting” at Kevin Kavanagh in Dublin.